Kwalifikowany podpis elektroniczny to niezwykle przydatne udogodnienie. Systemy administracji publicznej nadają podpisowi elektronicznemu taką samą wartość jak tradycyjnemu podpisowi odręcznemu. Tym samym podpis elektroniczny używany jest do weryfikacji tożsamości podpisującego i pozwala na sprawne załatwienie wielu spraw.
Elektroniczny podpis kwalifikowany — charakterystyka
Elektroniczny podpis kwalifikowany może zostać wydany wyłącznie przez uprawnione do tego podmioty, nadzorowane przez Ministerstwo Cyfryzacji. Podpis elektroniczny jest poświadczony specjalnym certyfikatem kwalifikowanym, który pozwala na weryfikację osoby składającej podpis. Podpisu może używać tylko osoba, do której przyporządkowany został zarówno sam podpis, jak i certyfikat.
Najczęściej w skład zestawu składającego się na kwalifikowany podpis elektroniczny wchodzą:
– specjalna karta kryptograficzna, na której zapisany zostaje indywidualny certyfikat kwalifikowany,
– czytnik kart, który podłącza się do komputera,
– specjalne oprogramowanie, umożliwiające korzystanie z podpisu.
Podpis kwalifikowany można złożyć również za pomocą tak zwanej opcji chmurowej — rozwiązanie to nie wymaga posiadania czytnika kart i zazwyczaj wiąże się wyłącznie z użyciem prostej w obsłudze aplikacji.
Do czego przyda się kwalifikowany podpis elektroniczny? Zalety podpisu elektronicznego
Przy pomocy elektronicznego podpisu można załatwić większość spraw urzędowych, ale nie tylko — podpis w wersji elektronicznej przyda się również przy podpisywaniu różnego rodzaju umów cywilno-prawnych. Pośród najpopularniejszych zastosowań wirtualnego podpisu można wyróżnić:
– możliwość podpisywania i składania deklaracji w systemie Płatnik,
-uwierzytelnianie na stronie profilu Platformy Usług Elektronicznych ZUS,
– składanie deklaracji do Urzędów Skarbowych,
– składanie pozwów i monitorowanie postępowania sądowego,
– możliwość podpisywania akt pracowniczych w formie elektronicznej,
– wirtualne zawieranie umów oraz udział w aukcjach na internetowych platformach przetargowych,
– zdalne zawieranie umów cywilno-prawnych,
– złożenie wniosku do Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
– podpisywanie sprawozdań finansowych w KRS.
Różnorodność zastosowań kwalifikowanego podpisu elektronicznego ma ogromny wpływ na jego rosnącą popularność — podpis elektroniczny to rewolucyjne rozwiązanie, które pozwala na usprawnienie wielu procesów.
Kwalifikowany podpis elektroniczny a profil zaufany — jak zdobyć elektroniczny podpis?
Usługa profilu zaufanego różni się od kwalifikowanego podpisu elektronicznego między innymi tym, że Profil Zaufany dostępny jest nieodpłatnie, dla każdego obywatela. Profil Zaufany zakłada się przy pomocy bankowości internetowej lub w jednym z autoryzowanych urzędów. Profil Zaufany używany jest do kontaktów z administracją publiczną. Profil Zaufany to jednak narzędzie, które nie daje aż tak dużych możliwości jak elektroniczny podpis kwalifikowany. Za wyrobienie kwalifikowanego podpisu elektronicznego trzeba będzie zapłacić. Usługę podpisu elektronicznego można nabyć u jednego z autoryzowanych dostawców.
Zapraszamy do Vattax, firmy która zajmuje się wyrabianiem kwalifikowanych podpisów elektronicznych.