Nie od dzisiaj wiadomo, że opakowanie ma wielki wpływ na sprzedaż produktu. To właśnie ono zwykle staje w pierwszym rzędzie do nierównej walki z poczuciem estetyki klienta. Często stanowi o realnym sukcesie produktu, jest swego rodzaju wizytówką tego, co zawiera w środku. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze, dlatego przyjrzyjmy się trendom panującym obecnie na rynku opakowań.
Odwołanie do starych dobrych czasów- retro w służbie pudełkom
Odwołanie do sentymentu dzieciństwa, czy ogólnie rzecz biorąc przeszłości, nie jest niczym nowym. W końcu fraza „za moich czasów…” stała się synonimem tego, co dobre. Ten trend jest coraz powszechniejszy na rynku opakowań. Samo powielanie motywów ze starych reklam powoli już nie wystarcza. Liczy się powiew świeżości „opakowany” w szatę vintage. Wiele zależy od produktu, który chcemy opakować, ponieważ użycie stylu retro nie zawsze ma rację bytu. Zapakowanie nowoczesnego telewizora, w pudełko stylizowane na PRL-owskiego „Rubina”, kojarzonego raczej z wiecznymi awariami, może okazać się strzałem w stopę. Nie mniej dla branży kosmetycznej, czy spożywczej to szansa na pokazanie naturalnego charakteru produktu, jako wolnego od niepotrzebnej i szkodliwej chemii.
Każdy chce być wyjątkowy – personalizacja opakowania kluczem do serca klienta
Trend ten nie dotyczy oczywiście tylko rynku opakowań. Nie mniej właśnie na nim widać go najlepiej. Najlepszym przykładem jest kampania Coca Coli z imionami na puszkach. Produkt się nie zmienił, natomiast przez personalizację opakowania, w którym się znajduje, konsument dostaje poczucie wyjątkowości. W końcu puszka z imieniem „Jacek” posiada indywidualny charakter, którego nie ma taka wyłącznie z logo giganta. Kampania stała się wielkim sukcesem, a personalizacja opakowań producenta jednej z najbardziej rozpoznawalnych marek, pozwoliła mu odskoczyć daleko przed konkurencję. Szlak został przetarty, ale wysokie koszty wprowadzenia tego typu rozwiązania powodują, że wciąż nie decyduje się na nie dużo marek.
Karton wielokrotnego użytku – ekologiczne opakowanie, które stało się…ekologiczne
Trwająca od kilku lat moda na używanie materiałów naturalnych, które szybko się rozkładają i mogą być wielokrotnie przetworzone, ciągle ma się dobrze. To tak naprawdę nic nowego. W końcu od ponad 50 lat najpopularniejszym opakowaniem jest tekturowy karton. Do tej pory jednak zabiegi marketingowe nie koncentrowały się na opakowaniu. Karton jest tak samo ekologiczny, jak pół wieku temu, ale dopiero teraz jako taki jest reklamowany.
Więcej nie znaczy lepiej
To, jakim trendem poprowadzimy opakowanie naszego produktu, jest zależne od niego samego. Tak naprawdę idealnym rozwiązaniem wydaje się połączenie wszystkich trendów. W końcu, jakim problemem jest zastosowanie kartonu ze spersonalizowanym komunikatem i grafiką vintage? Czasem może okazać się jednak, że taka decyzja w przypadku naszej marki nie spełni pokładanych oczekiwań. Zwykle jednak jeden lub kombinacja dwóch trendów będzie wystarczająca. W końcu i tak karton będzie kartonem, a informacja, że jest biodegradowalny na pewno się opłaci.