Firma to grupa ludzi, którzy – dzięki przyjętym zasadom – są ukierunkowani na osiągnięcie przez nią najwyższych zysków w każdym obszarze jej działalności. Kręgosłupem firmy są ludzie, którzy na określonych stanowiskach realizują narzucane im cele. W każdej firmie funkcjonuje określona hierarchia ludzi, którzy
Najważniejsze osoby w firmie
Problem w tym, że nie każdy może wejść w jego skład. Zwłaszcza, jeśli nie posiada odpowiednich zdolności interpersonalnych.
Dlaczego tak trudno wyłonić kadry?
Znalezienie lidera w firmie to prawdziwe wyzwanie. Istnieje szereg czynników, które w istotny sposób utrudniają to zadanie. Można je podzielić na trzy obszary:
- Brak woli ze strony przełożonych.
- Trudności w zdefiniowaniu zdolności i umiejętności pracownika.
- Brak zaangażowania ze strony pracowników.
Problemy związane z pierwszym i trzecim obszarem łatwo rozwiązać, chociażby poprzez zmiany w podejściu kadr zarządzających, wprowadzenie konkurencyjnego systemu wynagrodzeń lub też umiejętnemu motywowaniu pracowników. Łatwo jednak dojść do wniosku, że każdy z powyższych czynników dotyczy sytuacji w której kandydat na lidera jest już znany. A co, jeśli tego kandydata nie ma? Jak go wyłonić?
Zacznijmy od początku.
Wyłonienie lidera, musi zostać poprzedzone wdrożeniem planu ukierunkowania pracowników na ich własny rozwój. Jeśli zależy nam na wykształceniu i utrzymaniu kadr, najpierw sami musimy je stworzyć. Dlatego:
- badajmy opinie pracowników na temat pracy w naszym przedsiębiorstwie (ze szczególnym uwzględnieniem kwestii rozwoju),
- stwórzmy system ocen, dzięki którym będzie można łatwiej ocenić pracę danej osoby,
- stwórzmy ścieżki rozwoju, dzięki którym łatwiej określić kierunek rozwoju kadr,
- zbudujmy nowy, motywujący system wynagrodzeń,
- nauczmy się ze sobą rozmawiać, również w kontekście oczekiwań na linii pracownik – przełożony.
Jak to zrobić? Istnieją szkolenia, które mogą nam w tym pomóc! Niektóre z nich obejmują szeroką tematykę doradztwa HR. Takie szkolenia oferuje firma z Poznania Integra -consulting. Obecnie również dostępne są szkolenia online.
Co dalej, czyli wyłonienie kadr w praktyce
Wszystkie powyższe zagadnienia i kwestie są przygotowaniem do późniejszego wyłonienia kadr. Chcąc to zrobić, należy… przyglądać się pracownikom i badać, jak radzą sobie w określonych sytuacjach.
Przyszłego lidera można wyszukać na podstawie czterech podstawowych założeń. Oto one:
- Umiejętność ustalania konkretnych celów, które staną się wytycznymi dla całego zespołu. W kwestii tych zdolności, warto też zwrócić uwagę na sposób ich przekazania podległym osobom.
- Optymalizacja działań. Dobry lider to nie zarządca, lecz osoba, która aktywnie podejmuje się (wraz z całą grupą) realizacji określonych założeń.
- Umiejętność podejmowania trafnych decyzji to podstawowa cecha dobrego lidera.
- Zdolność do lepszego wykorzystania własnego potencjału i posiadanych umiejętności, dzięki którym można efektywniej realizować konkretne zadania.
Podsumowanie
Kompleksowe szkolenia i profesjonalne doradztwo HR to dwa podstawowe obszary, dzięki którym wyłonienie lidera stanie się o wiele łatwiejsze. Stawką jest rozwój, a nawet istnienie firmy, gdyż bez dobrych liderów i tzw. najmocniejszych jednostek, dana firma po prostu nie będzie się rozwijać, każdego dnia będzie zwiększać dystans do konkurencji i ostateczności upadnie.
Artykul został opracowany we współpracy z firmą szkoleniowo – doradczą integra-consulting.pl