Czy nie wydaje nam się czasami, że drobne wydarzenie – wypadek może zmienić bieg historii. Mały krach może doprowadzić do rozwoju gospodarki – tak zakładała koncepcja stworzona przez Frederica Bastiata.
Motyw na przykładzie chłopca
Metafora zbitej szyby w rozumieniu autora była przeświadczeniem, że nawet mała katastrofa napędza rozwój świata. W swoim przykładzie Bastiat opisał przykład chuligana, który rozbija witrynę w piekarni. Po tym czynie niezwłocznie ucieka z miejsca zdarzenia. W tym czasie zbiera się tłum ludzi przed lokalem gdzie prowadzący firmę piekarz narzeka na swoją stratę. Jeden z gapiów przed piekarnią zauważa jednak, że w zasadzie chłopiec nie zrobił nic złego. Argumentuje to tym, że wybicie szyby będzie oznaczało zarobek dla szklarza, który zyskane pieniądze wyda u kogoś innego, a ten następnie dalej. W ten sposób może zostać ożywiona gospodarka.
Stratny krawiec
Jest w tym przypadku jednak druga strona medalu. Przed deliktem piekarz miał i szybę i pieniądze zaś teraz po wizycie u szklarza będzie miał jedynie nową witrynę. Pieniądze te mógłby przeznaczyć przecież na zakup nowej marynarki u pobliskiego krawca, który przez to wydarzenie nie będzie miał zarobku. W praktyce nie powstanie żadne nowe zatrudnienie, gdyż zysk dla jednego okaże się stratą dla drugiego.
Rozpowszechniony błąd
Błąd teorii zbitej szyby w praktyce jest bardzo rozpowszechniony. W przypadku katastrofy naturalnej np. trzęsienia ziemi powstałe starty mogą ożywić przemysł budowlany. Niestety zyski budownictwa będą tożsame ze stratę innych sektorów np. części usług czy handlu gdyż pieniądze odłożone przez jednostkowe gospodarstwa domowe, których pierwotnym celem było spożytkowanie na inne zakupy trafią w inne miejsce. Rażącym błędem w tej koncepcji jest skupianie się tylko i wyłącznie na bezpośrednich skutkach pewnego działania, bez szerszego spojrzenia na konsekwencje danej katastrofy.
Nie pękaj przy szybie
Co zatem zrobić aby zyskiwać bez uszczerbku na innych. Prawda jest taka, że zawsze są różnego typu wstrząsy na rynku, które przechylają zyski z jednej strony na drugą. Warto zatem być przezornym oraz ciągle analizować gospodarkę. Jeśli już jednak szyba zostanie wybita warto wybrać najlepszego sprzedawce wyrobów szklarskich na rynku. Wybierając najlepszych sami stajemy się bowiem coraz lepsi.