Opakowanie to w kompozycji marketingowej bardzo ważny element struktury fizycznej produktu. Pozostaje z nim ściśle zintegrowane i staje się jego znakiem rozpoznawczym, przez co musi spełniać odpowiednie wymagania. Obecnie produkcja opakowań pozwala na niemal dowolną ich personalizację, co dodatkowo zwiększa efektywność działań marketingowych przeprowadzanych z ich zastosowaniem.
Opakowania w marketingu
Zadaniem opakowania jest przede wszystkim przyciąganie nabywców do zakupu przechowywanego w nim produktu, a jednocześnie kształtowanie jego idealnego obrazu w świadomości odbiorcy. Ułatwia wprowadzanie szeregu innowacji, zarazem nadając sprzedawanym towarom nowoczesny i atrakcyjny wygląd. Opakowanie daje również często możliwość wygodnego i właściwego użytkowania wyrobu, jednocześnie utrzymując jego świeżość oraz idealny stan. Stanowi też bezpośrednią reklamę towaru i jest istotnym elementem w procesie jego promocji.
Zakupy pod wpływem impulsu
Na rolę opakowań w sprzedaży różnego rodzaju artykułów istotny wpływ miał rozwój supermarketów samoobsługowych. Znaczna część decyzji zakupowych podejmowana jest przez klientów pod wpływem impulsu. Atrakcyjne opakowanie może wywołać zainteresowanie klienta nawet w czasie krótszym, niż zaledwie jedna sekunda. Jeżeli konsument odwiedza sklep w celu zakupu konkretnego produktu, zwykle dotyczy to towaru znanego wcześniej lub polecanego w środkach masowego przekazu. Charakterystyczne i oryginalne opakowanie wyróżnia się na półce i ułatwia identyfikację poszukiwanej rzeczy, co zwiększa szanse na sprzedaż.
Formy oddziaływania na odbiorców
Opakowania w dużym stopniu kształtują popyt. Ich forma nie powinna jednak przekraczać pewnych granic w oddziaływaniu na odbiorców. Dotyczy to na przykład szaty graficznej, kolorystyki, znaków reklamowych, kształtu lub innych środków wpływających na klientów. Poszczególne cechy promocyjne powinny być ponadto dostosowane do uwarunkowań wiekowych, psychologicznych czy kulturowych wszystkich grup odbiorców zainteresowanych danym produktem.